top of page

Interviews met alumni ontwerpstudenten


Met het oog op het afronden van de master productontwikkeling ga ik op zoek naar welke weg ik uit wil als productontwikkelaar. Om me hierbij te helpen praat ik met enkele collega ontwerpers uit mijn vorige opleiding, ‘Industrieel Productontwerpen’. Wat doen ze na het ontvangen van hun diploma en waar willen ze nog naartoe? Door hun motieven te begrijpen hoop ik meer inzicht te krijgen in de toekomst die ik voor mezelf wil.


Bart Sintobin, Alumni Industrieel Productontwerpen.


Waar werk je op dit moment en wat is je functieomschrijving?


Isobar (producent van cold rooms, en isotherme deuren voor de voedingsindustrie)

Mijn functie is: Junior productie/ lean manager.


Hoe zou je zelf je jobinhoud omschrijven?


Ik leid het productieproces van de plaatbewerking met de nadruk op “lean” management. Dat wil zeggen dat ik de productieprocessen continue probeer verbeteren door het toepassen van verschillende “lean” principes. Het is belangrijk om een goede band te hebben met je personeel. De werknemers moeten meedenken in dit verbeterproces om mijn job te doen slagen.


Hoe ziet een typische werkdag er uit voor jou?


We beginnen de dag met een dagstartmeeting op productieniveau. Daarbij wordt besproken wat er die dag gepland is en wat er verwacht word. Hier wordt ook het verloop van de vorige dag besproken. Door de dag heen ben ik verantwoordelijk voor het toepassen van de veiligheidsvoorschriften, het controleren van de afgeleverde kwaliteit, productiviteit, manbezetting en levering. Naast deze basisprincipes werk ik doorheen de dag aan verschillende vooropgestelde lange termijn doelen. De uitbreiding en het ergonomisch verbeteren van het machinepark behoort ook tot mijn taak. Simpele aanpassingen kunnen een wereld van verschil maken voor de persoon die een volledige dag aan de slag moet met een bepaalde machine. Ik leid ook de R&D projecten van isotherme deuren. De nadruk ligt op kostefficiëntie in het productieproces.

Wat was je droom job toen je nog studeerde, kijk je daar nu anders tegenaan? Zo ja, wat is je toekomstige droom job nu en waarom?

Mijn droom job is om product designer bij een multinational te worden. In mijn opleiding productontwerpen hebben we vaak met multinationals samengewerkt als studenten. De vrijheid, middelen en vertrouwen die de ontwerpers van deze bedrijven krijgen is een droom voor elke ontwerper. Je ontwerpen bereiken ook direct een zeer groot en breed publiek via dergelijke bedrijven, en dat is toch iets waar ik van droom.




Pieter Vanackere, Alumni Industrieel Productontwerpen


Wat studeer je op dit moment?


Toegepaste psychologie


Waarom heb je gekozen om verder te studeren na je ontwerpopleiding?


De stage in mijn ontwerpopleiding sprak me niet aan. Dit heeft me ook doen twijfelen over wat ik precies wil in de toekomst. Psychologie over de mens mij altijd heeft geïntrigeerd. Aangezien ik nog niet klaar was voor het werkveld heb ik gekozen om te studeren wat me interesseert.


Wat was je droomjob toen je nog studeerde, kijk je daar nu anders tegenaan? Zo ja, wat is je toekomstige droomjob nu en waarom?


Ik heb nog nooit iets als een ‘droom job’ gehad. Binnen de context van de opleiding die ik nu volg is dit nog steeds niet veranderd. Ik zie wel wat de toekomst brengt.


Eckhart Cossey, Alumni Industrieel Productontwerpen


Wat studeer je op dit moment?


Voltijdse opleiding Polyvalent Lassen in Syntra West Kortrijk


Waarom koos je voor een verdere studie na je ontwerpopleiding?


Omdat ik het gevoel had nog meer te kunnen leren. Het is ook een meerwaarde indien ik zelfstandig wil worden. Zo hoef ik het gedeelte lassen niet uit te besteden, wat trouwens een grote hap uit het budget en de prijs van een product is.


Hoe zag je droom job er uit tijdens je vorige opleiding, kijk je daar nu anders tegenaan? Zo ja, wat is je toekomstige droom job nu en waarom?


Mijn droom job in mijn vorige opleiding was vooral om een gerenommeerde designer te zijn binnen de regio. Nu wil ik enkel dat mijn werk geapprecieerd wordt en dat ik er een mooi inkomen mee kan verdienen. Mijn nieuwe opleiding heeft mijn manier van denken ruimer gemaakt en ik hoop dat onrechtstreeks de weg naar een geapprecieerde ontwerper ook mogelijk is.




Ik beantwoord tenslotte ook zelf de vragen en probeer voor mezelf te omschrijven wat ik in de toekomst wil.


Wat studeer ik op dit moment?


Productontwikkeling aan de Universiteit Antwerpen.


Waarom koos ik voor een verdere studie na mijn ontwerpopleiding?


Doorheen mijn vorige opleiding heb ik mijn interesses, sterktes en zwaktes beter leren kennen. Deze hebben mij bij de opleiding in Antwerpen gebracht. De opleiding had de focussen en zwaartepunten waar ik me als ontwerper verder in wou ontwikkelen. Ik ben van mening dat ik beter nu de kans grijp om bij te leren voor ik in het werkveld stap. Een master geeft me ook betere perspectieven op de arbeidsmarkt met oog op de ‘droom job’ die ik te pakken wil krijgen.


Hoe zag mijn droom job er uit tijdens je vorige opleiding, kijk ik daar nu anders tegenaan? Zo ja, wat is je toekomstige droom job nu en waarom?


Een specifieke droom job, als in functieomschrijving, heb ik niet. Eerder enkele factoren waaruit een potentiële droom job zou kunnen bestaan. Ik heb altijd graag projectmatig gewerkt. Een vaste sleur van dagelijkse activiteiten spreekt me niet aan. Afwisseling, creatief zijn en probleemoplossend denken houden me gepassioneerd in wat ik doe. Vroeger was mijn droomjob ontwerper worden: voor een klant of bedrijf de producten leveren die deze wensen. Doorheen mijn opleiding is mijn interesse sterk verschoven. Enkel het uitvoeren van vastgelegde ontwerpen ligt me niet. Het liefst ben ik actief in het begin van het ontwerpproces waar de designbrief tot stand komt, tot en met het conceptuele ontwerp. Verder hecht ik minstens evenveel belang aan een aangename werksfeer en een correcte verloning.

Het is altijd een droom geweest om een eigen bedrijf uit de grond te stampen. Op voorwaarde dat alles juist zit, en ik met een innoverend en winstgevend product/dienst op de markt kan komen.





Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page